Historiek
1975
Jean-Paul Byloo (Veurne) en Aldegonde Maesen (Nieuwpoort) namen het initiatief tot de oprichting van het Beauvarlet-kamerkoor.
Henricus Beauvarlet, een laat polyfonisch componist en kapelmeester aan het kapittel van Sint-Walburga te Veurne (1593-1623), had nooit vermoed eeuwen later nog voort te leven…
In korte tijd verwierf het kamerkoor een stevige reputatie op muzikaal vlak, en deze koorformatie werd spoedig een ‘muzikale ambassadeur’ van de Westhoek.
Meteen (in 1976) nam het koor deel aan het provinciaal koortornooi en promoveerde naar de tweede afdeling.
Op de vooravond van zijn tienjarig bestaan behaalde het Beauvarlet-kamerkoor, op datzelfde tornooi, een ereprijs met meer dan 90% en klom als enig koor op naar de hoogste afdeling.
1985
Patrick Peire uit Brugge nam de dirigeerstok over en introduceerde de nieuwe dirigent Ignace Thevelein vanaf 1986. Laatstgenoemde legde ambitieuze contacten met andere koren en er werden internationale koorreizen georganiseerd naar Polen, Spanje, Ierland en Engeland.
Het Beauvarletkoor dat op dat moment zo’n veertigtal zangers (afkomstig van de Westkust en het hinterland) telde en ook kon rekenen op wat verjonging, realiseerde grote producties met semi-professionele koren, occasioneel ook met instrumentale ensembles en vocale solisten.
1996
Vanuit Koksijde kwam een aanbod van het gemeentebestuur om het koor financieel en logistiek te steunen, waardoor meerdere grote producties op het palmares van het koor mogelijk werden.
Vanaf dat moment kon het Beauvarletkoor Koksijde rekenen op dirigent Jan Vermeire, die mede dank zij zijn muzikaal netwerk als organist, met regelmaat kon uitpakken met topstukken als het Requiem van W.A. Mozart, Messiah van G.F. Händel en de Johannes-Passion van J.S. Bach.
2007
Wegens een overvolle agenda van orgelconcerten gaf Jan Vermeire de dirigeerstok door aan Griet De Meyer die het koor ook binnenloodste in het repertoire van de 20ste eeuw met o.a. uitvoeringen van Saint Nicolas (Britten) en Gloria (Poulenc).
In het jubileumjaar 2010 stonden niet minder dan vier concerten in binnen- en buitenland op het programma, alsook een zomerse koorreis naar Duitsland. ‘Ein Deutsches Requiem’ van Johannes Brahms zette dat feestjaar in.
In 2012 zorgde het koor samen met andere koren uit binnen- en buitenland voor een zeer gesmaakte uitvoering van “Carmina Burana” van Carl Orff in de Praagse Smetanazaal.
In 2015 kon het koor deelnemen aan een heel succesvolle concertronde, op 3 locaties (resp. in de concertzaal van het Lemmens-instituut te Leuven, het concertgebouw te Brugge en de OLV-ter Duinenkerk te Koksijde) van de door W.A. Mozart bewerkte versie van "Messiah" (G.F. Händel), met een indrukwekkende bezetting van 3 koren en orkest - samen ca. 200 man - onder de algemene leiding van Korneel Bernolet. In 2017 werd ditzelfde scenario en samenstelling herhaald voor "Ein Deutsches Requiem" (J. Brahms).
Moderne en hedendaagse werken van o.a. Ralph Vaughan Williams, John Rutter, Jules Van Nuffel, Benjamin Britten, Vic Nees, Raymond Schroyens, Ola Gjeilo gaat het koor niet uit de weg.
Nu het koor op het punt staat een halve eeuw vol te maken (2025) kan het bogen op een repertoire vanaf de polyfonie, over de vroege en late barok, doorheen de klassieke periode en de romantiek tot de hedendaagse tijd.
Het Beauvarletkoor Koksijde kan rekenen op gewaardeerde sponsors, een schare ‘vrienden van Beauvarlet’ en een trouw publiek, dat steevast aanwezig is op het jaarlijks terugkerende lente- en kerstconcert in de prachtige OLV-ter Duinenkerk te Koksijde.