In 1975 namen Veurnenaar Jean-Paul Byloo en Aldegonde Maesen uit Nieuwpoort het initiatief tot de oprichting van het Beauvarletkoor, dat in 2010 zijn 35-jarig bestaan viert.

Henricus Beauvarlet, laat-polyfonische componist en kapelmeester aan de Sint-Walburgakerk te Veurne (1593-1623), had wellicht nooit vermoed eeuwen later nog voort te leven…

De artistieke leiding van het Beauvarletkoor was achtereenvolgens in handen van Jean-Paul Byloo (1975-1985), Patrick Peire (1985-1986), E.H. Ignace Thevelein (1986-1995), Jan Vermeire (1995-2007) en Griet De Meyer (vanaf mei 2007). Voor grote producties wordt vaak samengewerkt met (semi)professionele koren, orkest en gastdirigenten.

Momenteel bestaat de vaste kern van het gemengde Beauvarletkoor uit zo’n veertigtal zangers, afkomstig van de Westkust en het hinterland. Alle koorleden zijn muzikaal onderlegd en slaagden voor een stemtest. Het koor repeteert wekelijks op maandagavond in zaal Kerkepanne te Sint-Idesbald.

Sinds 1996 ondersteunt het gemeentebestuur van Koksijde het Beauvarletkoor. Dankzij die financiële en logistieke steun prijken meerdere grote producties op het palmares van het koor. Een kleine greep uit het repertoire van de laatste vijf jaar: het Requiem van W.A. Mozart, Messiah van G.F. Händel, de Johannes-Passion van J.S. Bach.

Het Beauvarletkoor Koksijde v.z.w. kan rekenen op gewaardeerde sponsors, een handvol steunende leden en een trouw publiek, dat steevast aanwezig is op het jaarlijks lente- en kerstconcert in de prachtige O.-L.-V. ter Duinenkerk te Koksijde.

In het jubileumjaar 2010 stonden niet minder dan vier concerten in binnen- en buitenland op het programma, alsook een zomerse koorreis naar Duitsland. Het muzikale feestjaar werd ingezet met ‘Ein deutsches Requiem’ van Johannes Brahms op zaterdag 27 februari 2010.